Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10071/7430| Author(s): | Sampaio, S. |
| Date: | Feb-2013 |
| Title: | Estudar o turismo hoje: para uma revisão crítica dos estudos de turismo |
| Volume: | 17 |
| Number: | 1 |
| Pages: | 167-182 |
| ISSN: | 2182-2891 |
| Keywords: | Estudos de turismo Revisão crítica Tradição anglófona Tradição europeia |
| Abstract: | Aproveitando a publicação, em 2009, de The Sage Handbook of Tourism Studies e de The Sociology of Tourism: European Origins and Developments – duas extensas antologias sobre o estudo do turismo nas ciências sociais –, o artigo discute as tradições aca- démicas que cada um destes volumes representa e defende, nomeadamente, uma tradição anglófona transatlântica e uma tradição europeia continental. Identificam- -se algumas tendências dominantes para, no final, se propor a “rematerialização” dos estudos de turismo partindo de um ponto de vista local, focado nas práticas e sensível às assimetrias visíveis (ou não) no terreno. The article takes the publication, in 2009, of The Sage Handbook of Tourism Studies and The Sociology of Tourism: European Origins and Developments – two anthologies that review how tourism has been studied in the social sciences – as an opportunity to discuss the traditions represented and defended in each of these books, namely: a transatlantic Anglophone tradition, and a European continental one. Some of the main tendencies are identified, so as to propose, in the end, the “rematerialization” of tourism studies through the adoption of a local point of view that focuses on the practices, but is also sensitive to the asymmetries that are visible (or not) from the ground. |
| Peerreviewed: | Sim |
| Access type: | Open Access |
| Appears in Collections: | CRIA-RN - Artigos em revistas científicas nacionais com arbitragem científica |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| publisher_version_Sampaio_Etnografica_artigo_2013.pdf | 188,59 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.












