Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/28072
Autoria: Broccia, Sarah
Orientação: Dias, Álvaro
Data: 7-Dez-2022
Título próprio: Sustainable entrepreneurship: Exploring the direct and indirect effect of innovativeness on performance
Referência bibliográfica: Broccia, S. (2022). Sustainable entrepreneurship: Exploring the direct and indirect effect of innovativeness on performance [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/28072
Palavras-chave: Innovativeness
Entrepreneurial self-efficacy
Social entrepreneurial self-efficacy
Organizational capabilities
Philanthropic CSR
Inovação
Autoeficácia empreendedora
Autoeficácia empreendedora social
Capacidades organizacionais
RSC filantrópica
Resumo: Sustainable entrepreneurship creates value beyond profit. Its role is increasingly important in addressing issues related to environmental challenges. Sustainable entrepreneurs can represent the tool to attain the Sustainable Development Goals established by the United Nations, that address climate change, social injustice, human rights, and economic growth. To solve these environmental challenges there is a need for high-performing sustainable entrepreneurs. The role of innovativeness, organizational capabilities, and philanthropic corporate social responsibility (CSR) in the performance of sustainable entrepreneurs is still underexplored. Hence, this study proposes an analysis of the indirect and direct effects of innovativeness on entrepreneurial self-efficacy (ESE) and social entrepreneurial self-efficacy (SESE) and the mediating role of organizational capabilities and philanthropic CSR. Findings from a survey of 116 sustainable entrepreneurs from structural equation modeling and importance-performance matrix analysis, identified a positive relationship between innovativeness and ESE, organizational capabilities, and philanthropic CSR. The indirect relationship mediated by organizational capabilities was found positive, and for philanthropic CSR it resulted positive for SESE but negative for ESE. Interestingly, it was found that SESE is only positively influenced in indirect relations. This study contributes to the literature on how innovativeness can promote ESE and SESE and the role of organizational capabilities and philanthropic CSR in enhancing performance in sustainable entrepreneurs.
O empreendedorismo sustentável cria valor para além do lucro. O seu papel é cada vez mais importante na abordagem de questões relacionadas com os desafios ambientais. Os empresários sustentáveis podem representar a ferramenta para atingir os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável estabelecidos pelas Nações Unidas, que abordam as alterações climáticas, a injustiça social, os direitos humanos, e o crescimento económico. Para resolver estes desafios ambientais, há necessidade de empreendedores sustentáveis com elevado desempenho. O papel da inovação, das capacidades organizacionais e da responsabilidade social corporativa (RSC) filantrópica no desempenho dos empreendedores sustentáveis ainda é escasso. Este estudo propõe uma análise dos efeitos indiretos e diretos da inovação na autoeficácia empreendedora (AEE) e na autoeficácia empreendedora social, (AEES) e o papel mediador das capacidades organizacionais e da RSC filantrópica. Os resultados de um inquérito a 116 empreendedores sustentáveis a partir de modelos de equações estruturais e análise de matriz de desempenho de importância, identificaram uma relação positiva entre inovação e AEE, capacidades organizacionais, e RSE filantrópica. A relação indireta mediada pelas capacidades organizacionais foi considerada positiva, e para a RSC filantrópica resultou positiva para o AEES mas negativa para a AEE. Foi interessante verificar que o AEES só é influenciado positivamente nas relações indiretas. Este estudo contribui para a literatura sobre como a inovação pode promover a AEE e o AEES e o papel das capacidades organizacionais e da RSC filantrópica na melhoria do desempenho em empreendedores sustentáveis.
Designação do Departamento: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Designação do grau: Mestrado em Gestão Internacional
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Aberto
Aparece nas coleções:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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