Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/27198
Autoria: Gomes, Andreia Filipa Castrelas
Orientação: Rodrigues, Helena Maria Correia Neves Cordeiro
Data: 23-Dez-2022
Título próprio: Is Portugal an accessible tourist destination? Factors that influence the perception of disabled people regarding Portugal as an accessible tourist destination
Referência bibliográfica: Gomes, A. F. C. (2022). Is Portugal an accessible tourist destination? Factors that influence the perception of disabled people regarding Portugal as an accessible tourist destination [Dissertação de mestrado, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório Iscte. http://hdl.handle.net/10071/27198
Palavras-chave: Disabled tourism
Constraints to tourism
Accessible tourism
Accessible tourism in Portugal
Turismo com deficiência
Barreiras ao turismo
Turismo acessível
Turismo acessível em Portugal
Resumo: Tourism is a fast-growing sector that has become, in recent years, one of the most important sectors in the world economy. Given its relevance, there is a need to make tourism more accessible, less unequal and able to be experienced by all individuals. It is estimated that about two billion people are affected, directly or indirectly, by some kind of disability. Thus, Accessible Tourism emerges not only as something essential to achieve equality, but also as an excellent opportunity for economic development. However, there is a lack of interest on the part of companies and governments in finding solutions to mitigate the multiple barriers that disabled people continue to encounter in their participation in tourism. This dissertation aims to understand (i) the perception of people with disabilities regarding accessibility in tourism in Portugal (ii) how some factors impact this evaluation. For this purpose, a questionnaire based on Conceptual Work derived from the literature was developed and, subsequently, a quantitative methodology was used to analyze the results. A total of 136 valid answers were obtained, which allowed for the descriptive analysis of the results, as well as to test the hypotheses presented through a linear regression. Based on the developed analysis, it was possible to verify that the perception of people with disabilities and their caregivers about Portugal as an accessible tourist destination is not quite positive and it was possible to prove that the characteristics of the destination - Physical, Information Safety and Hospitality - have a positive impact on that perception.
O turismo é um sector em franco crescimento que se tornou, nos últimos anos, um dos mais importantes da economia mundial. Dada a sua relevância, há necessidade de tornar o turismo mais acessível, menos desigual e capaz de ser experimentado por todos os indivíduos. Estima-se que cerca de dois mil milhões de pessoas são afectadas, directa ou indirectamente, por algum tipo de deficiência. Assim, o Turismo Acessível surge não só como algo essencial para alcançar a igualdade, mas também como uma excelente oportunidade de desenvolvimento económico. Verifica-se, contudo, alguma falta de interesse por parte das empresas e dos governos em encontrar soluções para mitigar as múltiplas barreiras que as pessoas com deficiência continuam a encontrar na sua participação no turismo. Esta dissertação tem como objectivo compreender (i) a percepção das pessoas com deficiência e seus cuidadores relativamente à acessibilidade do turismo em Portugal (ii) de que forma alguns factores impactam essa avaliação. Para este efeito, foi desenvolvido um questionário, adaptado da literatura, e foi utilizada uma metodologia quantitativa para analisar os resultados. Foram obtidas 136 respostas válidas, o que permitiu elaborar a análise descriptiva dos resultados, bem como testar as hipóteses apresentadas através de uma regressão linear. Com base nas análises desenvolvidas, foi possível verificar que a percepção das pessoas com deficiência e seus cuidadores sobre Portugal como destino turístico acessível não é muito positiva e foi possível comprovar que as características do destino – Físicas, Segurança na Informação e Hospitalidade – têm impacto positivo na referida percepção.
Designação do Departamento: Departamento de Marketing, Operações e Gestão Geral
Designação do grau: Mestrado em Gestão Internacional
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Aberto
Aparece nas coleções:T&D-DM - Dissertações de mestrado

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