Utilize este identificador para referenciar este registo: http://hdl.handle.net/10071/15130
Autoria: Sousa, Ricardo Alexandre Encarnação
Orientação: Rodrigues, Luís Nuno
Pureza, José Manuel
Data: 26-Jun-2017
Título próprio: Yugoslavia: From wars to European integration: Perspectives from university students in Bosnia and Herzegovina, Croatia, Serbia and Kosovo
Referência bibliográfica: Sousa, R. A. E. (2016). Yugoslavia: From wars to European integration: Perspectives from university students in Bosnia and Herzegovina, Croatia, Serbia and Kosovo [Tese de doutoramento, Iscte - Instituto Universitário de Lisboa]. Repositório do Iscte. http://hdl.handle.net/10071/15130
ISBN: 978-989-8905-17-8
Palavras-chave: Nacionalismo -- Nationalism
Reconciliação -- Reconciliation
Post-conflict
Balkans
Yugoslavia
Bosnia and Herzegovina
Croatia
Serbia
Kosovo
Ciência política -- Political science
Resolução de conflitos -- Conflict resolution
Bósnia-Herzegovina
Croácia
Sérvia
Resumo: What are the conditions for meaningful reconciliation in post-conflict societies? This was the departure research question for this research project focusing on the former Yugoslavia, in particular on the territories of the three largest former republics: Bosnia and Herzegovina, Croatia, Serbia, and Kosovo, due to the latter’s respective specificities. Starting out from a general hypothesis: the fulfilment of a set of political, social and economic conditions fosters and enables tolerant and peaceful coexistence among the peoples of the former Yugoslavia, this then shaped and thus defined the main research objectives: understanding the way in which the post-war educational systems have or have not contributed to reconciliation between the various nations and peoples of the region; the prospects of European integration as an engine for pacification; the role of hate speech formulated in the media and culture and as well as the means of overcoming it. Through research that interweaves with the professional activity of the author – a journalist with extensive experience in coverage of the region – and deploying a combination of qualitative and quantitative methods (a survey answered by over 270 students from the countries under study), this dissertation strives to provide new clues for approaching nationalist phenomena and perspectives (taking into account the responses of students to the survey this thesis put forward) on reconstructing post-conflict societies and furthermore identifying a set of conditions that must first be verified before ever achieving what this dissertation defines as reconcivicnation, a civic reconciliation of nations.
Quais as condições para a reconciliação em sociedades pós-conflito? Esta foi a pergunta central de partida que orientou a investigação, que incide sobre a antiga Jugoslávia, em particular sobre os territórios das três maiores antigas repúblicas: Bósnia-Herzegovina, Croácia, Sérvia, acrescentando o Kosovo, pelas especificidades que encerra. Partindo de uma hipótese geral: a concretização de um conjunto de condições políticas, sociais e económicas permitirá um convívio mais tolerante e pacífico entre os povos da antiga Jugoslávia, foram considerados e definidos os objetivos principais da pesquisa: a compreensão da forma como a educação – o sistema educativo dos vários países e entidades constituintes – contribuiu ou não, após as guerras, para a reconciliação entre as várias nações e povos da região; as perspetivas de integração europeia como motor, ou não, de pacificação da região; o papel do discurso do ódio formulado nos media e na cultura e formas de o superar. Através de uma investigação que se cruza com a actividade profissional do autor – jornalista com vasta experiência na cobertura da região – e utilizando uma combinação de métodos qualitativos e quantitativos (um inquérito que foi respondido por mais de 270 estudantes dos países em estudo), esta dissertação pretende trazer novas pistas para a abordagem dos fenómenos nacionalistas e perspectivas de reconstrução de sociedades pósconflito, considerando as perspetivas dos estudantes que responderam ao inquérito e apontando um conjunto de condições que se devem verificar para que seja atingido aquilo que esta dissertação definirá como “reconcivicnation”, uma reconciliação cívica das nações.
Designação do grau: Doutoramento em Ciência Política
Arbitragem científica: yes
Acesso: Acesso Aberto
Aparece nas coleções:T&D-TD - Teses de doutoramento

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